Guten Abend!
Drugi dodatek do Starej Serii zestarzał się dość kiepsko. I mówię tu nie tylko o teksturach słabej jakości, topornym sterowaniu i miernym programowaniu wynikającym z pisania silnika 3D na szybko pod jedną gierkę, ale i o estetycznej współpracy z czymkolwiek szerszym niż 4:3.
Jak już o programowaniu mowa, to warto wspomnieć, że skrypty pisane są w języku Lua, który jest "normalny", powszechny w użytku, itd., więc w przeciwieństwie do takiego CNV cechuje się przystępnością oraz łatwością w nauce. Jak się okazuje, można z jego użyciem uruchamiać zewnętrzne programy, co otwiera ścieżkę do wielu możliwości uważanych przez niektórych za... nienaturalne.
W tym do wykradania danych, formatowania dysków oraz wysuwania napędów CD, więc lepiej uważajcie, co uruchamiacie1 Porzućmy jednak te czarne scenariusze i przejdźmy do sedna.
Pomysł na łatkę wziął się jak zwykle z niezadowolenia obecnym stanem rzeczy. Przeszkadzało mi, że gra udostępnia
ograniczoną listę rozdzielczości
wyłącznie pełnoekranowych, z czego
połowa używa przestarzałego trybu graficznego, tj. 16-bitowych kolorów. Tymczasem w pliku konfiguracyjnym gry (dostępnym pod ścieżką "%APPDATA%\AidemMedia\Rex3D\Rex3D.ini") na spokojnie można ustawić rozdzielczość dowolną lub sprawić, by gra uruchamiała się w trybie okienkowym.
Pierwszym etapem prac było napisanie programu display_modes.exe listującego wszystkie dostępne rozdzielczości ekranowe i zawarcie tych danych w opcjach gry do wyboru przez użytkownika. Zastosowany przez AM sposób selekcji wydał mi się niewygodny w użyciu i przede wszystkim w programowaniu, więc postawiłem na kontrolkę typu
list box (która w kodzie nosi opacznie nazwę
combo box, ale cii, i tak nikt tego nie czyta). Zawartość tej listy można przewijać strzałkami oraz suwakiem. Po znalezieniu interesującej rozdzielczości wystarczy kliknąć wpis, by dokonać zmiany.
Następnym krokiem było dopasowanie elementów interfejsu tak, żeby nie były "rozstrzelone" po ekranie, lecz zachowywały pierwotną szerokość odstępów. Dodatkowo należało zająć się tłami: wycentrować grafiki na planszach tytułu, menu głównego oraz napisów końcowych. Nie mogłem się też powstrzymać przez lekkim uporządkowaniem przerabianego kodu
co, mam nadzieję, ułatwi ewentualnym przyszłym modderom pracę. Oprócz tego konieczna była drobna edycja pliku rex3d.dll tak, by czarny ekran ładowania przykrywał całą planszę, a nie tylko jej większość
2.
No a potem postanowiłem skonsultować pracę z użytkownikami Discorda, co zaowocowało uwagami natury estetycznej i użytkowej (oraz konieczności ich implementacji
). Dziękuję serdecznie kretonowipodziemnemu, Domciowi i innym za cenne rady!
Na koniec okazało się, że odtwarzane przez grę cutscenki nie umieją into pillarbox, przez co zmuszony byłem do stworzenia programu cutscenes.exe. Ten szalony projekt przejmuje funkcje odtwarzacza filmików, rysując obraz na wierzchu okna gry.
To by było na tyle, jeśli chodzi o opis moich przygód. Reszta spoczywa w waszych rękach
W razie pojawienia się jakichś uwag, piszcie.
Poniżej zamieszczam porównanie wyglądu większości scen dla rozdzielczości 800x600 (4:3) oraz 1400:600 (21:9) w postaci:
a)
albumu Imgur, gdzie opisane obrazki następują po sobie,
b)
"różnicy" na GitHubie, gdzie pominięte są obrazki, w których nic się nie zmieniło, ale za to można skorzystać z opcji "Swipe" i "Onion Skin" (poprzez przyciski pod każdym porównaniem), w których za pomocą suwaka ustawia się nachodzenie na siebie lub przezroczystość nałożonych grafik.
Lista rzeczy do zrobienia nie pozostaje pusta. Można zastanowić się nad kwestią pozycji ikon generatorów (w widoku piętra oraz poziomu), a także ikony aktywnej postaci (w widoku poziomu).
Ponadto edytor został pominięty w modyfikacji, a widzę, że problem [s z e r o k i c h] rozdzielczości idących dotyczy również jego: rozjeżdżają się ikony po lewej i prawej stronie.
Oczywiście tutaj również jestem otwarty na sugestie.
Zgodnie z tradycją dotyczącą modów do TTW chciałbym zawrzeć w credistach Domcia, który przygotował trzy wypowiedzi Głosu z użyciem Reksiotronu. Wypowiedzi te są niezwykle gustowne i przystojne, a poza tym wyjaśniają, do czego służą elementy nowego interfejsu zmiany rozdzielczości.
Nazwa łatki: RiK3Wide
Aktualna wersja: 0.1.0
Link do łatki:
https://drive.google.com/file/d/1mL4zVD ... sp=sharingLink do kontrłatki:
https://drive.google.com/file/d/1H2Fu7s ... sp=sharing(Kontrłatka zawiera oryginalne pliki, więc wrzucając ją do katalogu gry "przykrywa się" łatkę tym, co było.)
Link do plusłatki zapewniającej kompatybilność z
modem odblokowującym edytor:
https://drive.google.com/file/d/1OV5cvo ... sp=sharing(Należy najpierw wgrać modyfikację odblokowującą edytor oraz RiK3Wide w dowolnej kolejności, a na sam koniec dołożyć plusłatkę.)
Data ostatniej aktualizacji: 22.02.2022
_________________________________________________________________
1 Zaręczam jednak, że w tym konkretnym modzie nie ma nic szkodliwego. Na dowód załączam kody dwóch programów wchodzących w skład łatki do oceny przez niezależnych ekspertów:
https://gist.github.com/Dove6/6d10d49d9 ... 6a274e6be42 Właściwie to problem nie został rozwiązany całkowicie, a jedynie odsunięty w czasie. Gdzieś tak do popularyzacji formatów obrazu typu 6,82(6):1
_________________Przejrzyj moje okołoreksiowe projekty na GitHubie!Pozdrawiam wielu nieaktywnych użytkowników, wszystkich wciąż wchodzących oraz
Playboiia, bo zawsze się żali, że go nie ma w moim podpisie.
III miejsce w konkursie halloweenowym 2011, I miejsce w konkursie rocznicowym 2015Tym kolorem moderuję.